Limited availability due to high demand. Please see our Stock Availability page for more information.

Omlet bloggen

Fantastiske sundhedsfordele ved æg: Derfor er æg så gode for dig

Æg kan indtages på mange forskellige måder og bruges i mange dejlige og lækre opskrifter, som vi alle kender og elsker. Men kan du kende forskel på fakta og fiktion, når det kommer til de sundhedsmæssige fordele ved æg? Læs videre her for at løse mysteriet…

Lad os først tackle myterne

“Det giver dårligt kolesterol at spise æg, og dette kan føre til hjerte-kar-sygdomme…” – En fordom fra 1980’erne, før forskere demonstrerede fordelene ved æg.

Æg forårsager ikke dårligt kolesterol i din krop. Æggeblommen indeholder ca. 200 mg kolesterol, hvilket gør det til en af de fødevarer, der har den højeste mængde kolesterol. Men når det er indtaget, forbliver dette kolesterol ikke i kroppen. Cirka 25% af kolesterolet i den mad, vi spiser, absorberes af tarmen.

Cirka 75% af kolesterolet i blodet, som vist ved en blodprøve, produceres af leveren. Kolesterol er resultatet af en ubalanceret kost, der består af fødevarer rige på mættede fedtstoffer (smør, ost, pålæg osv.), Som får din krop til at overproducere “dårligt kolesterol”. Som sagt, er ægget ikke ansvarligt for dette. Din krop er simpelthen ude af balance, på grund af en utilstrækkelig kost, og ender med at producere mere kolesterol, end den har brug for. Undgå dog at spise stegte æg eller æg med toast og smør hver morgen. Hvis du kombinerer æg med fedtsyrer, vil du sandsynligvis øge dit niveau af “dårligt kolesterol”.

Æg er ikke ansvarlige for tilstoppede blodårer eller hjerte-kar-sygdomme. Det hele er et spørgsmål om balance. En sund person kan spise op til 6 æg om ugen.

Æg: En fabelagtig kilde til mikro- og makronæringsstoffer

Først og fremmest er det interessant at vide, at et æg kun indeholder 90 kalorier!

Uanset om det handler om æggeblommen eller hviden, så er æg bare fyldt med næringsstoffer og vitaminer, der er nyttige for, at din krop kan fungere korrekt. Æg indeholder carotenoider, antioxidanter, der hjælper med at bekæmpe aldersrelaterede sygdomme, især mht. syn. Men ikke kun det!

Æg er rige på protein (2 æg svarer til 100 g kød), vitaminerne A, D, E, K, B2 og B12 samt fosfor, magnesium, kalium og mineraler, som alle holder din krop i perfekt funktionsdygtig stand. To æg med 90 kalorier hver, og du kan lave en omelet! Dens appetitundertrykkende virkning gør det til en god ret at ty til, hvis du gerne vil føle dig mæt i længere tid. Proteiner er også involveret i korrekt funktion og vedligeholdelse af muskelvæv.

B-vitaminerne i æg hjælper din hjerne til at fungere korrekt: Hukommelse og koncentration.

Æg kan indtages af gravide kvinder, da næringsstofferne i æg, herunder B9-vitamin, hjælper fostrets vækst og korrekte udvikling.

Æg indeholder zink (til hormonregulering), og med de proteiner og vitaminer, de leverer, er æg en fremragende allieret for dit hår! Der findes mange opskrifter på internettet til hvordan du kan pleje håret med de æg, du har ved hånden.

Top tip: et æg, et par dråber sød mandelolie (højst 4) og en skefuld honning, og dit hår vil takke dig! Lad det virke i 10 minutter og skyl grundigt.

Og glem ikke glæden ved lækre æg, de er trods alt både gode for dit helbred og yderst velsmagende! Æg kan bruges på mange forskellige måder, så vi kan variere vores måltider, variere vores opskrifter og variere mellem sødt og salt. Uanset om du kan lide æg stegt, kogt, som røræg, i quiche, kage eller pandekager, så er der noget for enhver smag.

Du kan finde vores seneste kageopskrifter her, eller vil du prøve en lækker banankage? Klik her for den perfekte pandekageopskrift.

Sådan vælger du dine æg

Næringsindholdet kan variere lidt afhængigt af oprindelsen på de æg, du spiser. Omega 3-indholdet kan være lavere, hvis du køber dine æg fra burhøns i forhold til fra en økologisk gård.

Har du nogensinde overvejet at holde høns selv for at opleve glæden ved at hente friske æg om morgenen? Som du har set, er æg både nyttige for din krop og lækre! At have dem ved hånden uden at bekymre sig om at skulle på indkøb er en virkelig fornøjelse.

Omlets æggekarrusel og æggerampe holder dine æg pænt arrangeret og opbevaret i rækkefølge efter lægning. Dette sikrer, at du altid bruger de ældste æg først, så der ikke er noget spild.

Top tip: For at finde ud af om et æg stadig er frisk, kan du lægge det i et glas vand. Hvis det synker, er ægget stadig godt, hvis det flyder, er ægget ikke længere frisk og bør ikke spises.

Æg har mange dyder og fordele, og det er godt at spise dem hver uge. Reglen om balance på tallerkenen er vigtig for at opnå en velafbalanceret og sund kost, mens du samtidig nyder god mad.

This entry was posted in Æg


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *